Mer klima og olje på UiB

Tanja Barth har i debatten om petroleumsforskning og etikk ved UiB skrevet en replikk til Eystein Jansens tidligere motinnlegg mot henne i universitetsavisen På Høyden. Hun skriver blant annet at

Jeg er heller ikke interessert i å utdanne meg til klimaforsker på Bjerknessenteret – jeg er kjemiker og holder meg til mitt eget fagfelt.  Derimot er jeg interessert i debatter om akademiske (og samfunnsmessige) veivalg og strategier, og for tiden brukes CO2-hypotesen som begrunnelse til å styre forskningsretningene i mitt fagfelt, og også, ikke minst, for å gi politiske føringer i hele samfunnet. Her er jeg selvfølgelig forpliktet til å holde meg generelt informert før jeg går ut med en mening, men det ville være meget udemokratisk hvis kun de som har opplæring fra Bjerknessenteret hadde rett til å delta i debatten.

Barth går også i rette med Jansen for å bruke «kvantitetsargumentet»:

Når det gjelder spørsmålet om konsensus, så er klimavitenskapen den eneste grenen av naturvitenskapen jeg vet om som teller opp artikler for og mot en gitt hypotese og bruker dette som sannhetsbevis.

Hun nevner også hockeykøllen og Climategate, samt rapporten fra SINTEF-forsker Emil Røyrvik som vakte en del debatt i fjor.

Tanja Barth forbeholder seg retten til selv å vurdere hvilke konklusjoner som hennes eget fagfelt, og samfunnet, skal trekke av klimaforskernes funn, og demonstrerer enkelt at denne debatten slett ikke er «over», verken om selve vitenskapene eller hva vi skal gjøre med den. Begge deler inngår i hovedbegrunnelsen for å starte denne bloggen, så det sier seg selv at jeg er enig. Og som sagt tidligere er det interessant å se at en «tung» akademiker tar bladet fra munnen. Det er nok en del oppsamlet irritasjon og frustrasjon mellom linjene her, og noe sies rett ut, som:

Mine bekymringer er mye større i forhold til demokratiets utvikling, og innskrenking av individets frihet, hvor jeg ser en skremmende utvikling i retning av meningstyranni, kontroll og overvåkning.

Noe som også tiltredes. Men les absolutt alt sammen.

Kommentar...

