Svar fra NTNU om oljeforskning

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim har nå sendt et seks siders svar til NENT – komiteen som skal vurdere om forskning på olje- og gassutvinning er «etisk».

Dette meldes av Universitetsavisa under tittelen «Fullt forsvar for oljeforskningen» (mine uthevelser:)

I sitt svar skriver NTNU at det ønsker å være i internasjonal front innen  petroleumsforskning. Samtidig vil universitetet være ledende på forskning  innen fornybar energi. Brevet er undertegnet rektor Gunnar Bovim og  prorektor for Nyskaping, Johan E. Hustad.

De viser til den store utfordringen i å skaffe verdens befolkning nok energi i  overskuelig framtid: Veksten i energiforbruk er høyere i utviklingsland er  betydelig større enn reduksjonen i vestlige land. Det går uhyre langsomt å  ta i bruk resultatene fra FoU knyttet til fornybar energi. Det er svært  kostbart, og krever subsidier i flere tiår før nye teknologier er fullt ut  konkurransedyktige.

I lys av dette ser NTNU sin oppgave i å utdanne høyt kvalifiserte fagfolk som  bidrar til mer effektiv leting og bedre utnyttelse av reservoarene.

Av dette burde det gå rimelig greit fram at dette er et politisk spørsmål, og ikke et etisk.

Det opplyses også at det forskes betydelig på fornybar energi ved NTNU. Kanskje er det den kunnskapen de har om dette som gir dem forståelsen av at en teknologisk revolusjon innen fornybar energiproduksjon ikke bare plutselig oppstår fordi man ønsker seg det, eller fordi man stempler eksisterende teknologi som «uetisk».

Dette er også av interesse med tanke på min forrige post, som handlet om investering i fornybar energi framfor i for eksempel olje, gass og kull. Brevet fra NTNU synes å støtte den forståelsen jeg har gitt uttrykk for om at den ønskede teknologien ikke er på plass ennå, og i tillegg til mine egne betraktninger ser det ut som de er enda mer pessimistiske (eller realistiske) enn meg selv i et relativt kortsiktig perspektiv, når de skriver at disse alternativene er kostbare og vil kreve subsidier i «flere tiår framover».

Selvfølgelig, teknologiske gjennombrudd som medfører revolusjoner kan skje plutselig, men ingen kan vite om noe skjer i morgen eller om 40 år. Så selv har jeg valgt en mer defensiv holdning med hensyn til å investere i fornybar energi per i dag. Jeg vil ikke «sette pengene mine der munnen min ikke er», for å vri på et utenlandsk uttrykk.

Kommentar...

